4. března 2018

Je ze mě žižkovský patriot


Vyrostla jsem sice v pražském hoodu jménem Smíchov, ale před 10 lety jsem se přesunula na druhou stranu Vltavy do ghetta na kopci zvaném Žižkov a teď jsem doma tady. Dolní Žižkov je zatím jedna z pražských čtvrtí, která odolává modernizaci a hipsterizaci Prahy vcelku obstojně. Aspoň ta dolní část od Seifertky přes Koněvku k Ohradě po Spojovací ve které bydlíme má stále velmi aktuální žižkovský svéráz, kde se toho od devadesátek moc nezměnilo.



Občas mě mrzí, že u nás v okolí Ohrady není kam zajít na brunch nebo si odpoledne sednout do milý vkusný kavárny, ale zase to má svojí zastavárensko-vietnamskou autenticitu, žejo. Do centra je to odsud 10 minut, takže to prostě jednou dorazí i sem, tím sem si vcelku jistá. 

Možná to odstartuje rekonstrukce Husitský a Koněvky, která vypukne teď v březnu. Tajně doufám, že se tahle špinavá část Trojky postupně změní k lepšímu k prostředí k životu pro lidi víc než pro auta. 



Sleduju návrhy už několik let, protože se vše neustále odkládalo a nemůžu se dočkat, až v naší ulici na několik let utichne doprava. Těším se jak malá na nějaké ty stromy, mozaikové chodníky a na to, že se uliční kultura třeba zvedne natolik, že lidé budou na ulici trávit víc času a vydrží tu kromě vietnamců a nonstopů i nějaké hezké krámky či kavárny.


zdroj
Náhodou jsem objevila stránky Žižkov nezastavíš za kterými stojí Strana Zelených, kde jsou přehleně vyznačené budoucí projekty, které mají na Žižkově vzniknout. Cílem stránky je informovat a dát obyvatelům vědět, co se chystá, aby se tomu případně dalo včas zabránit, pokud to developer se svými plány přepískne. Je to opravdu skvělý počin a já jsem ráda, že takové iniciativy vznikají a že se lidé začínají zajímat o své okolí. Já sama bych řekla, že se zajímám, ale dostat se k informacím, je často dost těžké.   


mapka ze stránek Žižkov nezastavíš

Z urbanistických přednášek si ještě pamatuju, že sídla by se měla nejdříve řádně zahušťovat než se začnou rozlézat do krajiny a Žižkov má opravdu velký potenciál co se proluk a brownfieldů týká... ale některých mi je teda líto, no...


Kafka proluka na dolním Žižkově <3
Schody do nebe

Když jsem zjistila, že je plánovaný i nový bytový dům v mém nejoblíbenějším a nejromantičtějším žižkovském zákoutí, na místech kde vedou
Schody do nebe, kde býval průchozí koridor z Husitské do Řehořové zkrz dva domy a zarostlou zahradu, přiznám se, že ve mě ale hrklo.


Fotky z projektu Nové žižkovské schody z webu Žižkov nezastavíš

Já chápu, že město se musí zahušťovat a že je potřeba důmyslně využít jakékoliv místo, ale místa, která mají Genia loci a která utvářejí charakter našeho hoodu, se mi moc obětovat nechse. Myslím, ze by měla být zachována nebo využita nějak citlivě a pro všechny. Říkám si, jestli nejsem staromilec a snažím se si vsugerovat, že změna je život a pokrok je budoucnost... 
Umím si představit ten dům v menším měřítku bez těch krabic nahoře a s využitím pro místní obyvatele. Třeba kavárna a bar a galerie by na cyklostezku a koridor pro pěší seděli parádně a pak bych možná i oželela kousek romantiky. Navíc kdo by chtěl bydlet ve výkladní skříni u cyklostezky...no, aspoň že tam ty schody do nebe jsou zachované.

Pro realizaci tohodle záměru je nejdřív potřeba změnit územní plán, tak třeba to nakonec nedopadne. Nebát se, zajímat se a nenechat se otrávit, je pro mě čím dál aktuálnější heslo, pro všechno, co se děje okolo nás!


1 komentář:

  1. Staromilec, romatik, jsem v pripade te kabice i ja. Krasne dny do Prahy, Eva

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře!