22. února 2018

Lapače

Kdysi dávno jsem jich několik vyrobila jako dárky, zvláštní jak se tenhle trend pořád vrací a jak se obměňuje! Tenkrát jsem vyráběla lapač snů, aby byl co nejvíc indiánský, dneska spíš frčí ty v boho stylu.

Trochu jsem se pídila po tom, odkud lapače snů vlastně pochází, snažila jsem se najít třeba i nějaké fotky, nejradši bych nějaké fakt reálné z indiánských týpýček, úplně jsem si předstvovala jak to asi vypadalo, ale prostě to asi nikdo kdysi nenafotil a nedal na pinterest, protože jediné, co jsem objevila je toto...


to vpravo je jako indianská protéza? :-D


Dočetla jsem se, že lapače snů mají původ v kultuře Ojibwe, indiánského kmene pocházejícího z území nad velkými jezery v dnešní Kanadě. Ojibwejské slovo pro pro lapač asabikeshiinh znamená pavouk, lidé tohoto kmene považovali pavouky za symbol ochrany. Podle jejich legendy bděla nad ochranou jejich kmene a hlavně dětí mystická postava Pavoučí ženy. Protože ale lidé kmene Ojibwe neustále svoje teritorium zvětšovali, obávali se, že orchrana Pavoučí ženy už tak daleko nedosáhne, a proto indiáni začali vyrábět tyto ochranné talismany z vrbových proutků vypletené stejnou technikou, kterou vyplétali sněžnice a které si nosili s sebou. Měly připomínat pavoučí síť, aby ochrana Pavoučí ženy dosáhla co nejdále. 

Tyhle talismany byly zároveň používány jako ochrana spících, hlavně dětí, před nočními můrami. Indiáni věřili, že dobré i špatné sny jsou všudypřítomné a lapač snů umístěný nad postel dokáže zachytit špatné sny, zatímco ty dobré pustí po provázcích dolů k snícímu. To je až romantická představa. 

V 60. a 70. letech minulého století se indiánské lapače staly velmi populární hlavně díky panindiánskému hnutí spojujícímu všechny indiánské kmeny na území Severní ameriky, které uznalo lapač snů za symbol indiánského spojenectví a ty se začaly šířit jako tradiční řemeslný výrobek indiánů. A tak se jako suvenýry a dekorace dostaly i do Evropy, jak prosté... jen ta mystika se z nich už možná vytratila, nebo kdo ví, asi záleží, kdo lapač vyrábí a jakou energii do něj dá, co myslíte?


Lapač snů můžete pověsit do prostoru nad postel nebo nad stůl, krásně vynikne zavěšený na stěně, v okně nebo nad dveřmi. Můžete si ho na léto přenést i ven do zahrady a pověsit třeba na strom či na pergolu nebo terasu, kde bude krásně vlát ve větru! Ať už lapače zavěsíte kamkoliv, všude budou zachytávat negativní energii a pokud na to nevěříte, tak určitě poslouží alespoň jako krásná dekorace.

Mám velkou radost, že se mi podařilo pro Zahradu na niti navázat kontakt s Bárou Jindrovou, která vyrábí úžasné háčkované lapače snů. Bára je hodně energická a spontnání žena, když za mnou poprvé přišla do Zahrady, sršela dobrou náladou a tak dobře jsme si popovídaly, že když odcházela, měla jsem pocit, že se známe už dlouho. 



Bára většinu roku žije na Srí Lance, kde provozuje svůj serfhouse, základnu pro serfaře. Život na Srí Lance je prý pomalejší, a tak má čas se tam věnovat výrobě lapačů snů, které ručně háčkuje z bavlněné příze a doplňuje je krajkami, peříčky a korálky.

Lapače snů od Báry najdete v Zahradě na niti i na eshopu.




Rozhovor s Bárou si můžete přečíst tady.













Vyrobili jste někdy nějaký lapač snů? A věříte na proudění energií?

foto: Bára Jindrová a Zahrada na niti

6 komentářů:

  1. Vyrábím a věřím. To jen my lidé už energie kolem nás nedokážeme plně vnímat. Ke své smůle, musím dodat. A někteří z nás netouží po jiném, než je spoutat.
    Ale Na niti je fajn. Škoda, že bydlím tak daleko. A poště nechci květiny vystavovat. Jak já bych nakupovala. Holt, nezbývá, než si udělat výlet. Pořád je na co se těšit. Zdravím z města květin do báječné zahrady. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně souhlasím, civilizace v nás potlačila spoustu věcí, jaká škoda, šesté smysly se vyplatí poslouchat, jen je rozpoznat...
      Všechny rostliny, které posílám to zvládají dobře, ale samozřejmě je nejlepší se zastavit osobně a mít to i se zážitkem... tak se budu těšit někdy na viděnou, Heleno! Zdravím do... Kroměříže? :-)

      Vymazat
  2. Jsou krásný. A já se směju, protože ten můj háčkovaný jsem v nouzi vypnula do oloupaného vrbového proutku, který jsem si přinesla z procházky.. Jen mi chybí peříčka a "cancoury"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to jste se nevědomky vrátila ke kořenům lapačů, to je krásný! A oni ty peříčka a cancoury ani nemusí být, je to krásný i tak!

      Vymazat
  3. Vyrobila. Jako střed mi posloužila paličkovaná krajka po babičce - z čehož mám obrovskou radost. Muž nejdříve prskal, že mu má toto vyset nad postelí, ale přijal mě i lapač :) A je to nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je skvělé využití takových krajek! Takové lapače pak mají ještě svojí vlastní energii a příběh, který jen tak nějaký lapač nedostane. To je fajn že to i muž nakonec pochopil :-)

      Vymazat

Děkuji za komentáře!