9. července 2015

Na zakázku

Občas mi někdo do Zahrady přinese rostlinu, jestli bych mu z ní neudělala kokedamu. Někdy jsou to letité pokojovky, které jsou už součástí rodiny, někdy prostě jen kdosi zatouží po kokedamě, kterou běžně nedělám, pokud je to jen trochu možné, ráda vyrábím i netradiční kokedamy...


Tahle popínavá voskovka Hoya kerrii se srdcovými listy majitelce krásně vyrostla, tak se rozhodla, že ji odmění.

Poslední dobou jsem předělávala do kokedam na zakázku i několik převislých druhů. Osobně se, snad kromě maranty, převislým rostlinám vyhýbám. Připadá mi totiž, že rostliny pak stejně zakryjí mechový bal a vlastně to pak nemá ten požadovaný efekt. To už můžete mít rostlinu zavěšenou v závěsném květináči a nepoznáte rozdíl, navíc je to podstatně levnější závěsné řešení... ale samozřejmě proti gustu...


Někdy je předělání takové bohaté převislice i dost obtížné, pokud z ní nakonec nemají být jen odrbané větvičky, je třeba postupovat opatrně, obezřetně a počítat se ztrátami... tahle Columnea mi teda dala zabrat
břečťan, pěkný, ale za mě trochu nuda
Tahle nolina je sedm let stará a i přes asi metr dlouhé listy je mechový bal vidět, což mě baví, jen teda při výrobě mi málem ruply nervy, vůbec mi nešlo udělat kulatý bal... ale nakonec jsem teda nad tou chobotnicí zvítězila

Rhipsalis pachyptera je hodně zvláštní rostlina
Některé zakázkové kokedamy mě ale občas přivedou k novinkám, tenhle Rhipsalis pilocarpa česky příznačně věšák se mi zalíbil natolik, že občas nějaký vyrobím, když seženu pěkně narostlý exemplář. Vypadá úžasně bizarně... a před tím by mě to ani nenapadlo

A podobné to vlastně bylo i s africkýma fialkama, první fialka byla na zakázku a výsledek mě natolik ohromil, že jsem je začala dělat běžně. Jediná nevýhoda je opět křehkost listů, je to vždycky zkouška trpělivosti a není radno jásat předčasně, nejvíc listů se mi vždycky podaří olámat v úplně poslední fázi výroby, kdy už si člověk říká, že úspěch je v kapse....



A kterou rostlinu byste chtěli vidět v kokedamě vy? Já se teď chystám na jednu zakázkovou mimósu, tak jsem zvědavá, jak to zvládneme.



Dodatek


Mimosa to nakonec zvládla, i když jsem měla trochu strach že se nervově zhroutí, chudinka, rozdejchala to a myslím, že jí to dost sluší... pro krásu se prostě musí trpět...



Mimosa pudica neboli citlivka stydlivá je rostlina z tropické Ameriky, na dotyk reaguje zavřením listů a svěšením větviček, ty se pak po nějaké době zase otevřou. Kvete krásnými fialovými květy, které vypadají jako chomáčky či bambulky.


15 komentářů:

  1. Moc bych potřebovala... eucalyptus populus :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak to je zrovna docela náročná rostlina na zalévání, nejlépe když ve vodě přímo stojí, což jaksi u kokedam nejde...leda že by Vám nevadilo ho neustále zalévat, je to taková pumpa na vodu :-)

      Vymazat
    2. Výborně, tak to by mohl u mě přežít, ve vodě ho udržovat taky zvládnu. U kokedamy mě baví to snadné zjišťování, kdy potřebuje zalít - zvednu a vím :)

      Vymazat
  2. Mimósu miluju, na tu jsem zvědavá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Abych jí tak nevystresovala, že místo sklapnutí listů je rovnou všechny shodí...tak uvidíme, co z toho vyleze ;-)

      Vymazat
  3. Ty jsi strašně šikovná! <3
    Přemýšlím, co bych já ráda viděla jako kokedamu. Pravděpodobně senecio rowleyanus, ta se mi teď strašně líbí, ale je to přesně ten případ převislé rostliny. Ale vypadá tak úžasně! :)
    Dají se vůbec sukulenty zakokedamit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tu já taky miluju!
      i sukulenty se dají zakokedamit (to je vtipný slovo!), musí se tomu přizpůsobit substrát...
      jen zrovna ty starčeky jsou super křehký, takže bych se trochu bála, co z nich po tom zakokedamování zbyde :-/

      Vymazat
  4. Tie fialky sú úžasné, s maminou sme ich obdivovali...ona je totiž veľký milovník fialiek:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já je znala vždycky jen takové staré olezlé, nikdy nekvetoucí z chodeb a škol, tak jsem byla skeptická, ale vypadají moc krásné a při dobré péči kvetou skoro pořád :-)

      Vymazat
  5. Aj moja mamina pestuje fialky, ty ich máš na fotke krásne..mne by sa páčil asparagus a ešte ejdna rastlina, je taká ako parožie...skôr trochu sukulent mi pripadá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. parožnatka! ta je taky moje oblíbená, je to vlastně kapradina, tropická ;-)

      Vymazat
  6. Jak to zalejváš, bábo?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to jednodušší než se zdá, více zde: http://www.zahradananiti.cz/pece/

      Vymazat

Děkuji za komentáře!