2. března 2017

Skloňovací bludy obludy

Rozhovory dělám docela ráda, nejraději ale ty korespondenční, kde se můžu přesněji vyjádřit a nejsem ve stresu, co ze mně do té černé krabičky diktafonu zase vypadne, občas je to totiž dost nekontrolavatelný a šílený...

Nepočítám, kolik už jsem těch rozhovorů za posledních 5 let co mám Zahradu dělala, mám to ale už vcelku natrénované, protože co si budeme povídat, otázky se dost opakují a málokdy mě reportér/ka překvapí nějakou novou. Zvláštní je, že ta mrcha tréma vůbec nepolevuje a stejně jsem vždycky jak na trní. 

Největší problém v rozhovorech je pro mě ale prachobyčejně češtinářský. Kdo by byl řekl že skloňování japonského slova kokedama bude pro 95% novinářů takový problém. Většina z nich nedokáže z nahrávky rozhovoru odvodit, jak se toto slovo správně skloňuje, byť ho většinou v rozhovoru použiji tak stokrát.
Všechny moje rozhovory až na pár výjimek pak končí tak, že opravuji v autorizačním textu každé toto slovo ve všech tvarech a nepomáhá ani to, že pisateli dopředu napíšu, že slovo kokedama je rod ženský a podle toho se i skloňuje. Je to marný.

Takže prosím vás, aspoň pro vaší informaci, kdyby vás chtěl zase nějaký novinář mystifikovat, ta mechová koule s kytkou je ta kokedama, bez kokedamy s kokedamou, o kokedamách a já se zabývám kokedamami. Zní to možná občas prazvláštně, ale zapomeňte na ten kokedam, jednou pro vždy, prosím!

Děkuji a přeji vám krásné už skorojarní dny!


Rozhovor pro Starty.cz už je doufám opravený, tak snad už žádné skloňovací bludy!



7 komentářů:

  1. Teda "ten kokedam" to by mě nikdy nenapadlo říct, ale novináři jsou tak trochu jiný druh:)))Přeji krásný slunečný den, Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Mne by spíš zajímalo, kde se v poslední době berou novináři, co neumí česky (a teď nemyslim to, že nedokážou vyskloňovat kokedamu, i když i to je dost kuriozní). Přijde mi, že už i ten obyčejný a otravný internetový mor v podobě "sou" místo "jsou" a "sem" místo "jsem" přešel i mezi profesionální pisálky. To mi hlava fakt nebere. O hrubkách ani nemluvim. Doufám, že se brzy vzpamatujou a přestanou si hrát na hipstry.

    OdpovědětVymazat
  4. To je milé, novináři se stále učí a když chodí noví a noví, budou se u vás učit stále ;-) Tak mějte radost, že můžete předávat nové znalosti i z gramatiky :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, mám dotaz, strašně se mi líbí hyacint ve vázičce, jak jste o nich psala, jen jsem mimon,ale to žije opravdu jen z vody?nebo mu mám něco přihodit?Moc děkuji za odpověď. Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud ho chcete jen na jednu sezónu a po odkvětu ho vyhodíte, tak stačí voda, jinak samozřejmě je dobré přidat hnojivo, jinak nebude mít další rok moc síly na květ...

      Vymazat

Děkuji za komentáře!