3. března 2016

Jak vyrobit kokedamu

Často dostávám dotazy na to, jak se vlastně kokedamy vyrábí, jaké zvolit rostliny a substrát a mech a provázek atd. A protože postup je poměrně složitý, zvlášť co se týká kombinace rostliny a vhodného složení substrátu, většinou odkazuji na internet, kde dnes najdete úplně všechno, že ano. 

Jenže! Když jsem ze zvědavosti prozkoumala to internetové bezedné moře informací tak jsem zjistila, že ne všechny návody na internetu jsou použitelné, že informace se dost rozchází a že někdy jsou to z mého pohledu úplné nesmysly. A tak jsem si řekla, že to musím trochu objasnit, přeci jen vyrábím kokedamy od roku 2012, takže nějakou tu praxi už mám, tak proč neušetřit pár nervů a zbytečné zklamání z neúspěchu... 

Já sama mám svůj vlastní speciální postup výroby kokedam, který jsem vymýšlela docela dlouhou dobu. Uplatnila jsem v něm jak svůj - jak já říkám - zelený šestý smysl, díky kterému tak nějak přirozeně podle druhu rostliny vím, co která potřebuje a jak se o ní starat (vlastně nevím, jestli je to vlastnost vrozená nebo nějak naučená, ale to je asi jedno), tak i všechny svoje znalosti získané studiem oboru zahradní architektura. Tímto se prosím dodatečně omlouvám Agronomické fakultě (dnešní FAPPZ) za všechny stížnosti na nevhodné a neuplatnitelné předměty úplně mimo obor, ehm, které byly nakonec velmi uplatnitelné. Z tohoto důvodu bych si ráda ponechala tento svůj postup jako takové svoje výrobní tajemství, chápejte... 

ALE... ráda shrnu tradiční postup výroby kokedamy, podle kterého byste to měli v pohodě zvládnout i jako začátečníci. 



Výrobu kokedamy bych shrnula do 7 bodů
1/ Výběr rostliny
- nejjednodušší na výrobu jsou kokedamy s vlhkomilnými rostlinami, protože substrát na vlhkomilné rostliny lépe drží pohromadě a dobře se s ním pracuje; i většina návodů na internetu je určená na vlhkomilné rostliny, jiné než vlhkomilné vám v tom těžkém jílovitém substrátu moc dlouho nevydrží

- zvolte tedy nějakou nenáročnou pokojovou rostlinu jako sleziník, asparagus, marantu, pepřinec, syngonium atd.

- pro začátečníky nedoporučuji používat křehké či již narostlé převislé rostliny s kterými se velmi těžko pracuje, mám na mysli například africké fialky nebo potos 



2/ Výroba substrátu na kokedamy
- kokedama se dá vyrobit prakticky z jakékoliv rostliny, jen je třeba přizpůsobit jejím nárokům substrát, jiný substrát vyžaduje vlhkomilná kapradina a jiný substrát potřebuje sukulent

- základem je japonský černý jíl ketotsuchi, u některých rostlin se dá nahradit i rašelinou, ne všechny rostliny ale snáší kyselou reakci půdy, kterou rašelina způsobuje 

- dále se do substrátu přidávají různé další přísady, které mají za úkol zadržovat vodu (rašeliník, akadama, terramol), vázat živiny (akadama, zeolit), okysličovat kořeny (ekogrit), odlehčovat substrát (pemza, perlit) nebo postupně uvolňovat živiny (granulové hnojivo); samozřejmě není potřeba použít všechny složky, záleží na tom, co máte k dispozici a jaký substrát chcete připravit

- základní substrát na vlhkomilné kokedamy se skládá z jílu ketotsuchi (nebo kvalitní rašeliny), substrátu na pokojové rostliny, akadamy a zeolitu; namíchala bych ho v poměru 4:2:3 a lžička zeolitu k tomu

- používejte kvalitní substráty a vyhýbejte se levnějším náhražkám, z vlastní zkušenosti vím, že to nestojí to za to a akorát budete riskovat, že to nebude fungovat tak, jak má 





3/ Odstranění původního substrátu z kořenů rostliny
- je lepší nechat rostlinu v květináči trochu přeschnout, zemina se pak snadněji odstraňuje než když je nasáklá vodou, stačí jí oklepat

- s kořeny rostliny zacházejte co nejjemněji, bývají velmi křehké a náchylné k polámání



4/ Výroba kulatého balu na kořenech rostliny
- smícháním všech ingrediencí s menším množstvím vody vznikne kompaktní hmota z které vytvoříte kouli přiměřeně velikou velikosti rostliny

- vodu přidávejte opatrně a po troškách, abyste si ze substrátu nevytvořili "bahýnko" s kterým se velmi špatně pracuje


5/ Zasazení kořenů rostliny do kulatého balu

- kořeny zbavené původního substrátu opatrně zabalte do menšího množství vlhkého rašeliníku, ten zabrání tomu aby se kořeny poničily a zlámaly

- v kouli buď vyhloubíte důlek nebo kouli rozpůlíte, dovnitř vložíte kořenový bal zabalený do rašeliníku a kulový bal pěkně dotvarujete kolem kořenů, trochu substrátu je někdy potřeba doplnit kolem stonků


- obezřetní buďte hlavně při manipulaci s kořeny, pokud je moc polámete, neprojeví se to hned, ale rostlina to nemusí následně "rozdýchat"

R jako rašeliník

6/ Obalení mechem
- mech si nasbírejte klidně v lese a vybírejte takový, který není moc vysoký (maximálně 3cm) a kontrolujte aby nikde nebyly známky hub či plísní, nechte ho někde volně položený alespoň přes noc, aby z něj mezitím utekly všechny potvory, které tam bydlely

- pokud mech nepoužijete ještě čerstvý, před použitím ho navlhčete rozprašovačem, aby dobře přilnul na substrát 

- s mechem se vám bude lépe pracovat, pokud si ho připravte do menších částí o rozměrech tak 10 x 10 cm, příliš velké části se pak překrývají a dělají na kouli hrboly 

- mech k balu pevně přitiskněte



7/ Ovázání kokedamy provázkem
- k převázání kokedamy použijte provázek z umělých vláken, který se časem nerozloží, já upřednostňuji bílý, který časem barevně splyne s kokedamou

- pokud nechcete kokedamu zavěšovat, ale jen ji postavit na talířek či do misky, stačí použít umělou nit či vlasec 





Při výrobě postupujte pomalu, nespěchejte, relaxujte, soustřeďte se na práci a buďte pečliví, oprostíte mysl na chvíli od všedních starostí a navíc se to projeví i na výsledku, fakt! 


Třeba se vám to na poprvé úplně nepovede, ale nedokonalost je znakem ruční práce, kokedama nemá vypadat jako právě vytažená z nějakého stroje...



S Vilémem Hamplem jsem pro pořad Prima receptář natočila video, takže se můžete podívat na celý postup, jak se kokedama vyrábí online! 





 ukázka

Protože postupy jsou samozřejmě různé a každý si výrobní postup a ingredience pro ideální kokedamový substrát přizpůsobuje podle svých zkušeností, vybrala jsem ještě několik dalších videí, kde je postup dobře patrný... jak jsem psala výše, dost záleží na zvolené rostlině... 




  










Kdybyste měli ještě nějaké dotazy, tak se ptejte, pokud budu vědět, ráda poradím! 
Některé nezbytnosti pro výrobu kokedam (jako jíl keto, akadamu, pemzu, rašeliník či provázek) jsou k dostání u mě v Zahradě na niti nebo na e-shopu.
Více o kokedamách, jejich historii a původu najdete v jiném mém příspěvku tady!


Přeji hodně štěstí a rukám od hlíny zdar! 

5 komentářů:

  1. Není nad radu odborníka.
    A hlásím,že moje kokedama i pilea se mají k světu.Trochu jsem se bála,zima je kritické období,ale zvládají to obě dobře

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo :-)
      Zima je kritická! hlavně kvůli nedostatku světla... ale už bude jenom líp! Zdravím tebe i všechny tvoje rostliny!

      Vymazat
  2. Ahoj Leni, konecne jsem nasla, co jsem hledala...diky za super blog a super obchod...nedostanu se k tobe osobne, tak si jdu pro radu...rada bych si vytvorila par kokedam na pergolu, ale nemam vubec predstavu jake rostlinky pouzit...bylinky, neco kvetouciho nebo kapradi? Nejlepe aby vydrzeli az do podzimu, mozna pres zimu schovavacku nekam do teplejsich prostor...neporadila bys mi, po cem sahnout a co na konkretni rostlinku pouzit od tebe z eschopu? Klidne i na mail foto@veronikakovackova.cz...byla bych moc rada a predem moc dekuji

    OdpovědětVymazat
  3. Právě zjišťuju, že jsem přečetla článek o výrobě kokedamy, i když se svým necitem pro vše rostlinné nic podobného vyrábět rozhodně nebudu. Tak já nevím.
    Váš blog mi dělá hroznou radost a Zahrada je tak perfektní, že určitě neexistuje. =) Asi se musím někdy přijít podívat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to jste mě moc potěšila! :-)
      Určitě se přijďte podívat, ono fotky sice dobrý, ale na živo to dostává ještě úplně jiný rozměr! Budu se těšit na viděnou někdy u mě v Zahradě ve Školské!

      Vymazat

Děkuji za komentáře!