3. září 2013

Celermole

Láska prochází žaludkem, je to tak, jednu takovou novou lásku jsem si přivezla z Mexika. Koriandr se jmenuje!
Kdo ví, co způsobuje, že se chutě občas tak nečekaně proměňují. Jak jsem dřív koriandr nenáviděla, tak teď ho miluju! Asi hlavně kvůli guacamole, protože guacamole bez koriandru prostě není ono.

koriandr setý

Koriandr je bratranec kmínu, kopru a anýzu, je to rostlina miříkovitá, planě roste ve středomoří a odedávna se pěstuje v Indii a Egyptě. Jedlá je celá rostlina, ale používají se hlavně listy a plody, tedy kulatá semínka, a to jak v kulinářství tak v léčitelství. 
Rozemletá semena jsou jednou ze základních součástí indických karí. Listy se přidávají do pokrmů všude v Asii a v Mexiku je koriandr taky skoro v každém jídle. Asi proto, že příznivě ovlivňuje trávení a pomáhá při nadýmání.

Jestli jste ho do teď nemuseli, zkuste ho znovu, podle mě se totiž řadí do kategorie potravin ala olivy - jídla, co jste ještě včera nesnášeli a teď je milujete...


Vynalezla jsem dokonce vlastní recept s korindrem. Teda né tak úplně, zas taková kuchařka nejsem, ale jsem na něj pyšná, protože po téhle pomazánce se můžu doslova utlouct! Je úžasná jak na českém křupavém krajíci chleba, tak s mexickýma tortilla chips...

Nazvala jsem jí celermole podle vzoru guacamole, mole je po mexicku omáčka či čalamáda (guacamole = guacate + mole, tedy avokádová omáčka). Moje celermole je úplně jednoduchá.



CELERMOLE
=
1/2 celeru
1 jablko
5 lžic majonézy/zakysané smetany/jogurtu 
+
šalotka 
koriandr
pepř a sůl




Recept se vejde do jedné věty: Na půlku celeru jedno jablko, nastrouhat, přidat majonézu/zakysanou smetanu/jogurt v libovolném mixu dle chuti a nasekanou šalotku a koriandr, sůl pepř. A je to!

A jestli vás kromě koriandru děsí i ten celer, tak vězte, že T. dělal opičí obličeje, už když ten celer viděl, ale k snídani už nezbylo.

Je to zvláštní, ale ač je v pomazánce tak 80% celeru, vůbec tam není cítit, asi to je tím jablkem.


březen 2013
Z nadšení ze své nové lásky jsem se letos pokusila o vlastní žižkovský biokoriandr! Zasela jsem, ale bohužel pěstovat koriandr není lehké, zvlášť když je to ten typ bylinky, co neobrůstá a vaše spotřeba je značná... naštěstí máme za rohem výbornou vietnamskou večerku, koriandr mají vždycky a rozhodně kvalitnější, než ty moje chabé výpěstky... no prostě nejsem zas tak dokonalá pěstitelka, přiznávám, ale žižkovskej balkon není taky žádnej skleník! Fotku s názvem jak to dopadlo mažu, opravdu nezveřejnění hodná.

p.s. pokud byste stáli o recept na pravé mexické guacamole, tak pište do komentářů, ráda se o něj s vámi podělím v některém z dalších příspěvků




Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentáře!